Eens om de twee jaar organiseert Stubeco voor haar leden een buitenlandreis. In 2024 was de bestemming Tsjechië, met bezoeken aan onder meer de Dvorecký brug en een viaduct in de D35 Hořice-Sadova. De reis werd georganiseerd door Fred Gast, Ronald van Gils en Chris van Ree. Ton Peters schreef een verslag.
In alle vroegte vertrekken de deelnemers van huis om zich om 7 uur op Schiphol te melden bij de organisatie. Iedereen is mooi op tijd dus de buitenlandreis kan beginnen! Na een voorspoedige vlucht landen we op het vliegveld Praag en volgt een busrit van 30 meter (!) naar de gate. Van daaruit vertrekt de volgende bus naar het eerste bouwproject: de Dvorecký brug.
Aangekomen bij de rivier de Moldau worden we ontvangen door medewerkers van DOKA Tsjechië. Na een voortreffelijke lunch, aangeboden door onze gastheren, volgt een presentatie met de technische details van het werk en een toelichting op de bouwmethode. Na de presentatie begeven we ons naar de bouwplaats
De brug, bestemd voor voetgangers en een tram, is gebouwd met voorgespannen beton. Opvallend zijn de vormgeving met variabele doorsnede en het witte beton met houtnerf in de oppervlaktestructuur. De brug is 330 m lang, 17 m breed en heeft zes overspanningen van 25 m, 52 m, 64 m, 87 m, 64 m en 38 m. Twee pijlers worden vanuit een bouwkuip midden in de rivier gebouwd, de overige vanaf het land. Bekisting en ondersteuningen worden verzorgd door DOKA en PERI. Er wordt onder meer een enorme spant met een overspanning van circa 50 m toegepast.
Project: Dvorecký most over de Moldau
Architect: Atelier 6
Aannemer: Metrostav TBR, Firesta, STRABAG – Dvorecký most
Bouwtijd: 2022 – 2025
Aanneemsom: € 43.500.000
Het diner vindt plaats in het Šalanda Pankrác restaurant, de overnachting in het Panorama hotel.
De tweede, volle dag start met een uitgebreid ontbijt buffet waarna we verzamelen voor vertrek. De zon schijnt alsof het hoog zomer is, in tegenstelling tot een week gelende waar de regio getroffen werd door enorme regenval. De eerste bestemming is de Skodafabriek en het bijbehorende museum in Mladá Boleslav, zo’n 60 kilometer ten noorden van Praag.
Bij aankomst lopen we eerst een rondje door het museum en genieten van de nostalgische oude auto’s en tweewielers. Hierna melden onze gidsen zich en vertrekken we naar de productiehallen.
De getallen zijn indrukwekkend: één auto bouwen duurt 24 uur, er rollen twee auto’s per minuut uit de fabriek, de fabriek is 3 km2 groot, heeft 20 km spoor, een energiecentrale, duizenden werknemers waarvoor 45.000 maaltijden per dag klaar staan en 1700 vrachtwagens per dag vol leveringen van onderdelen.
In de productiehal geven 1500 robots, onder toeziend oog van een paar honderd werknemers, de auto’s vorm. Uiteindelijk rolt er een ongespoten carrosserie op vier pootjes uit.
In een tweede hal wordt de reeds gespoten carrosserie door z’n 1500 werknemers verder afgewerkt op de lopende band. Je ziet de auto’s per baan steeds meer groeien tot een echte auto op wielen. De logistiek is indrukwekkend.
We gaan terug naar de bus, nemen afscheid van onze gidsen en vertrekken naar het typische Dům Kultury gebouw annex restaurant voor de lunch die is aangeboden door Safe. Daarna volgt een presentatie door onze gastheren van Safe, met een uitleg van het Polysysteem: een ondersteuning met toelaatbare belastingen per poot tot 180 kN. De Safe-medewerkers geven verder een toelichting op de bouw van een viaduct in de D35 Hořice-Sadova nabij Hořice (onderdeel van de ombouw van tweebaansweg tot snelweg). De brug heeft een lengte van circa 327 meter met negen overspanningen van 28 m tot 40 m en ligt tot wel 12 m boven het maaiveld. De brug bestaat uit twee kokers met een constante doorsnede, naast elkaar gebouwd. De bekistingen van de kokers is zo ontworpen dat hij verrolbaar is, waarmee de bouwtijd wordt beperkt. De ondersteuning wordt bij elk vak apart opgebouwd. In totaal wordt 15.000 m3 beton en 2.000 ton staal gebruikt.
Na een busreis van een goed uur komen we aan op de bouwplaats van de brug. We stappen uit, trekken de PBM’s aan en wandelen richting de brug waar wij de ondersteuning vanaf de onderzijde kunnen bewonderen. We kunnen ook boven op het dek en daar nog eens de bekisting en de wapening voor de komende stort zien.
Project: Viaduct in de D35 Hořice –Sadová – SO 204
Aannemer : Eurovia CS, M-Silnice en Stavby mostu
Bekisting/ondrsteuning: Safe Polysysteem en Meccano
Aanneemsom: € 150.000.000 voor gehele tracé / € 13.000.000 voor het viaduct SO 204
Het programma loopt wat uit, we stappen een uur te laat de bus in om tevreden terug te keren naar Praag. Na de borrel in het hotel vertrekken we gezamenlijk naar de metro voor het avondeten in de stad, in de oude vertrekloge van het station Praha Masarykovo Nádraží met de naam Masaryčka. Na het eten is er nog ruimte om nog even het centrum van Praag in te wandelen.
De dag start wederom met een heerlijk ontbijt en veel zonneschijn waarna we de koffers pakken. In de ochtend staat de bezichtiging van Praag op het programma, met onze gids Eva. Zij probeert ons in korte tijd alles bij te brengen over het mooie Praag en Tsjechië. De naam van Karel IV valt opvallend vaak. We horen interessante details over het Tsjechische biergebruik en de gebruikelijke tijdsbestedingen. Nadat we de burcht en imposante kathedraal hebben bezocht dalen we af richting de rivier, waar we de beroemde Karelsbrug oversteken. De brug is prachtig opgesierd met beelden en allerlei details.
Hierna lopen we de stad in en komen we uit bij het beroemde astronomisch uurwerk van Praag. Net als we er zijn, gaan de bellen rinkelen en de poppen draaien. Voor we het weten is het weer voorbij. De route brengt ons naar het mooie plein Staroměstské Náměstí. Hierna lopen we de Joodse wijk Josefov in met indrukwekkende Art Nouveau façades. We vangen een glimp op van het beroemde kerkhof.
We danken Eva hartelijk voor haar gepassioneerde uitleg over de stad en gaan met de bus en een lunchpakket op weg naar het vliegveld. Rond 16 uur landen we weer op Schiphol.
We kunnen terugkijken op een zeer geslaagd studiereis met mooie projecten. Veel dank gaat uit naar de reiscommissie (Fred Gast, Ronald van Gils en Chris van Ree) voor de goede organisatie en naar de sponsoren: